Kytice
Antonín Dvořák / Richard Ševčík
Kytice
Nejslavnější Erbenovo dílo zpracováváme v Plzni poprvé jako balet! Kdo z nás by si z dětství nepamatoval Kytici nebo se ve škole nemusel alespoň některé z jejich veršů naučit nazpaměť?
Svět balad a pohádek, který se hemží nadpřirozenými bytostmi, jako jsou vodník nebo polednice, tajuplnými hororovými příběhy a lidskými bytostmi, na které – většinou těžce – dopadají rány osudu. V naší inscenaci se ale objevuje ještě jedna postava, postava samotného autora, pana Erbena, který spolu s námi prochází oněmi „pomyslnými dveřmi“ mezi reálným a baladickým světem tam a zpět, postupně nás provází baladami Svatební košile, Vodník, Polednice a nakonec nás zavede i do pohádkového příběhu Zlatý kolovrat, aby vše skončilo dobře a zlo bylo potrestáno.
Vydejte se spolu s námi v průvodu masek, sledujte, jak se v hlavě básníka rodí postavy a příběhy. Můžete se o ně i trochu bát, ale nenechte se vystrašit doopravdy, protože divadelní svět je oproti tomu skutečnému stále ještě pohádkovou zemí, kde vládne spravedlnost a láska.
V režii dlouholeté spolupracovnice DJKT Ireny Žantovské a v choreografii sólisty plzeňského baletu a choreografa Richarda Ševčíka vzniká hodinové rodinné představení na hudbu Antonína Dvořáka ze symfonických básní Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a kantáty Svatební košile. Originální dílo přiblížuje i nejmladším divákům českou literární klasiku a dokazuje, že nemusí zůstat navždy jen povinnou školní četbou.
Tvůrci
- Režie:
- Irena Žantovská
- Choreografie:
- Richard Ševčík
- Hudba:
- Antonín Dvořák
- Scéna a kostýmy:
- Aleš Valášek
- Projekce:
- Jakub Mareš
- Light design:
- Richard Ševčík
- Hudební aranžmá:
- Matouš Pilný
- Asistentka choreografa:
- Zuzana Hradilová
- Asistent režie:
- Miroslav Hradil
- Inspice:
- Petr Šmaus
Osoby a obsazení
- Erben:
- Jaroslav Matějka / Jiří Srnec
- Svatební košile - Panna:
- Abigail Jayne Baker / Anna Srncová
- Svatební košile - Milý:
- Gaëtan Pires / Joshua Lee
- Svatební košile - Umrlec:
- Michal Lenner
- Svatební košile - Mrtvoly:
- Gaia Ponzio, Lýdie Švojgerová, Sara Aurora Antikainen, Justin Rimke, Mischa Alexander Hall
- Svatební košile - Erben postava:
- Jaroslav Matějka / Jiří Srnec
- Vodník - Vodník:
- Justin Rimke / Mischa Alexander Hall
- Vodník - Dcera:
- Abigail Jayne Baker / Anna Srncová
- Vodník - Matka:
- Gaia Ponzio / Lýdie Švojgerová
- Polednice - Matka:
- Gaia Ponzio / Lýdie Švojgerová
- Polednice - Polednice:
- Gaëtan Pires / Joshua Lee / Sara Aurora Antikainen
- Zlatý kolovrat - Král:
- Justin Rimke / Gaëtan Pires
- Zlatý kolovrat - Hodná dcera:
- Anna Srncová
- Zlatý kolovrat - Macecha:
- Gaia Ponzio / Lýdie Švojgerová
- Zlatý kolovrat - Zlá dcera:
- Sara Aurora Antikainen
- Zlatý kolovrat - Pachole:
- Michal Lenner
- Zlatý kolovrat - Stařeček (Erben):
- Jaroslav Matějka / Jiří Srnec
- Zlatý kolovrat - Chlapec na plese:
- Justin Rimke / Joshua Lee / Mischa Alexander Hall
Fotografie z inscenace
Autor fotografií: Martina Root
Napsali o nás
Erbenova Kytice na prknech DJKT! Geniální choreografie vás vtáhne
„Představení je díky činoherní postavě pana Erbena a namluvených veršů pochopitelná i pro děti, kterým prostřednitcvím jevištního zpracování může být představeno jedno z nejdůležitějších děl naší literatury. Tato inscenace je bezpochyby něco, na co v Plzni můžeme být opravdu pyšní, jelikož takhle zajímavě zabávné taneční zpracování vám bude nabídnuto málokde.“ více
Adéla Kovářová, QAP.CZ, 8. září 2019
Kytice pro celou rodinu
„Richard Ševčík předvedl funkční choreografii, která preferovala výpověď nad novátorstvím, přesto nenudila a nenásilně doplňovala celek svou poezií. Tvůrčí příležitosti sólistovi sluší a hodí se do sbírky zkušeností. Doufejme, že míří výše a neustrne jen v řemeslném ‚vyplňování hudby‘. První baletní premiéra sezony, určená širšímu a mladšímu publiku, ji každopádně odstartovala se ctí." více
Lucie Hayashi, TANEČNÍ AKTUALITY, 10. září 2019
Kytice v Plzni – balet s činohrou a Dvořákovou hudbou
„Choreograf dokáže postihnout lidské drama i hnutí mysli. V tanci, výrazech a gestech čtete jako v otevřené knize, slov netřeba. Je tam láska, touha, bolest, žal, hrůza, naděje i radost. Okamžiky, kdy byli na jevišti jen tanečníci a hudba, patřily v celé inscenaci k nejsilnějším, protože uvolnily stavidla fantazii, která se mohla, nerušena dalšími podněty, volně rozvinout. Tyto vzácné momenty jasně naznačovaly potenciál, který v čistě tanečním vyjádřením dějů je.“ více
Gabriela Špalková, OPERA PLUS, 9. září 2019